Exces de CORTIZOL

Excesul de cortizol provoaca simptome grele, ca si cum un buton de alarma ar fi ramas blocat in interiorul organismului! Alergi de la o sarcina la alta, esti in priza si mereu obosita, adesea sari peste somn, furia, mania si tipatul iti sunt adesea incontrolabile. Si asta nu e tot, iti apar si diferite alergii, intolerante, psoriazis, eczeme, probleme digestive si de piele.

Excesul de cortizol inseamna ca traiesti un stres permanent dat de o hiperexcitare nervoasa – aceasta fiind, de fapt, denumirea medicala!

Capacitatea noastra de a face fata la stres este baza sanatatii si a vietii. In situatii de stres, cheia supravietuirii noastre este adaptarea, ce este dirijata in organism printr-un hormon adrenal numit cortizol (produs de suprarenale).


Cortizolul este principalul hormon de stres care, la nevoie, se produce in cantitati ridicate pentru a regla:

  • tensiunea arteriala si functiile cardiovasculare (nutrienti si oxigen)
  • insulina si glucoza (energia pentru celule)
  • functiile imune (raspunsul organismului la infectii)
  • metabolismul (arderile)

Pe scurt cortizolul te mobilizeaza ca sa poti face fata! (in situatii de stres, organismul are nevoie de mult mai multa energie.)

 

Care sunt efectele cortizolului ridicat in timp?

Schimbarile de cortizol provoaca o complexa schimbare hormonala:

  • cortizolul ridicat sau instabil pe parcursul zilei, mai ales in perioada serii, reduce capacitatea de odihna a organismului, provoaca dificultati la adormire si se manifesta prin oboseala
  • cortizolul ridicat mobilizeaza un nivel ridicat de insulina in sange, care poate duce la rezistenta de insulina (antecamera diabetului), glicemie instabila, hipoglicemie, si provoaca o productie marita de hormoni androgeni, cauza principala in cazul ciclurilor anovulatorii, infertilitatii, pilozitatii, acneei, caderii parului, sindromului ovarelor polichistice
  • datorita cortizolului ridicat se produc mai putini hormoni sexuali (estrogen, progesteron, testosteron, DHEA) provocand oboseala, scaderea interesului sexual, aspect imbatranit, riduri, probleme cu articulatii, etc.
  • mai putini hormoni tiroidieni, mascand simptome ale hipotiroidismului: oboseala, letargie, depresie, digestie deranjata, metabolism incetinit, surplus de greutate, chiar daca analizele inca sunt in limite normale
  • in situatii de stres sustinut, ca sa avem cortizol tot timpul, acesta fura din pregnelonona si progesteronul disponibili (care sunt prehormonii lui) si in plus, blocheaza activitatea acestora, situatie ce duce la lipsa de interes pentru micile bucurii sau socializare (deficienta de substante neurochimice necesare starii de fericire), probleme de memorie, sindrom premenstrual, dureri musculare sau articulare, reducerea mobilitatii sau dominanta estrogenica, insemnand un potential crescut de proliferare excesiva: hiperplazie endometriala, menstruatie abundenta, aparitia tumorilor benigne sau maligne
  • cortizolul permanent ridicat poate provoca rezistenta la nivelul organelor (ovare, tiroida si pancreas), perturba nivelul energetic si suspenda functia de reproducere
  • in faza de epuizare, cand ramanem fara cortizol, stresul este aproape intolerabil si chiar poate sa ucida!

 

 

Simptome.

Test: EXCES DE CORTIZOL

Daca vrei sa stii cum stai cu nivelul cortizolului, completeaza testul de mai jos. Bifeaza situatiile care ti se potrivesc si calculeaza-ti numarul de simptome.

  • senzatie ca alergi de la o sarcina la alta
  • senzatia ca esti agitata dar si obosita, cu nervii intinsi la maxim
  • te linistesti greu inainte de culcare, te culci tarziu, chiar daca esti obosita
  • reviriment in a doua parte a zilei – seara nu te duci la culcare
  • dificultati in a adormi sau a dormi fara intreruperi
  • tendinta de a ajunge rapid la manie sau furie, tipat si strigat frecvent
  • sentimente de anxietate sau teama, mai ales in domenii in care nu detii controlul
  • lapsusuri, ganduri distrase, in special in momente dificile
  • pofta de dulce, obiceiul de a lua o gustare dulce, in special dupa masa, adesea ciocolata
  • grasime distribuita mai ales pe abdomen si talie, circumferinta taliei peste 90 cm
  • probleme dermatologice: eczema, piele subtiata, psoriazis, vergeturi
  • reducerea densitatii osoase (osteoporoza, osteopenie)
  • tensiune arteriala ridicata sau ritm cardiac accelerat
  • nivel ridicat al zaharului din sange, glicemie instabila, tremuraturi intre mese
  • indigestie, reflux gastro-esofagian, ulcere
  • recuperare mai dificila dupa traumatisme, antrenamente
  • cicluri menstruale neregulate, fertilitate redusa

 

Excesul de cortizol apare adesea odata cu trecerea la un regim de viata mai solicitant. Majoritatea oamenilor pana ajung la 40 ani ajung sa sufere de dereglarea suprarenalelor.

Daca ai bifat 5 sau peste cinci simptome din testul de mai sus inseamna ca exista o mare posibilitate sa suferi de acest dezechilibru. Citeste articolul pana la capat si iti recomand o sedinta de consiliere pentru o terapie personalizata.

Daca ai bifat 3-4 simptome inseamna ca s-ar putea sa ai nevoie de o rezolvare a situatiei. Citeste articolul pana la capat si iti recomand o sedinta de consiliere pentru o terapie personalizata.

Daca ai bifat sub 3 simptome sau daca esti nesigura, merita sa clarifici situatia cu analize suplimentare, sau programandu-te la o sedinta de consiliere.

Cauze

Cauzele, precum ai aflat deja, pot fi toate formele de stres!

Cele mai probabile cauze:

  • Suparare intensa (decese, etc)
  • Oboseala permanenta
  • Infectie cronica
  • Durere cronica
  • Depresie
  • Exces de sport
  • Emotii constante de teama si culpa
  • Glucoza serica scazuta
  • Probleme de absorbtie (intestinala); probleme digestive
  • Expunere la toxine, disruptori hormonali, metale grele, mercur, brom, fluor
  • Relatie de cuplu nefericita
  • Stres mare sau sustinut
  • Ingrijorari permanente; prea multe ganduri
  • Credit financiar apasator
  • Interventie chirurgicala
  • Lipsa de somn
  • Consumul de zahar exagerat
  • Consumul ridicat de carbohidrati simpli si grasimi hidrogenate, aditivi sintetici, cafea
  • Lipsa de odihna (recreere)
  • Devierea ritmului circadian, lipsa de odihna, culcare la ore tarzii in noapte
  • Lipsa de vitamine, minerale si enzime
  • Stimulentele (cafea), analgezicele (ibuprofen), antidepresive (Prozac)!
  • Parazitoze, alergii alimentare, intolerante alimentare, malnutritie, boli metabolice
  • Perioada de sarcina, nastere, alaptare/postpartum

Diagnosticare

Auto-evaluare

Chestionarea simptomelor este cel mai precis test posibil!

 

Analize

Cortizolul din sange, sau mai bine, din saliva. Ideal ar fi efecturarea un profil de cortizol pe zi (presupune 4 masurari pe zi) si repetarea analizelor de 2-3 ori, deoarece cortizolul poate arata diferit in functie de starea de moment, avand suisuri si cobarasuri pe parcusul zilei.

Terapie

  • Progesteron / DHEA / Pregnelonon (bio-identic natural, administrat cutanat)
  • Omega 3, Ca, Mg, Zn, Vitamina D3, C, B-complex
  • Ashvagandha, Rhodiola
  • Antioxidanti (de ex. Vitamina E) si Antiinflamatori (de ex. curcumin) in functie de probleme conexe (de ex. psoriazis, eczeme)

 

Stil de viata

Stilul de viata este esential in reglarea cortizolului, fiindca tocmai datorita faptului ca traim din inertie si uitam sa ascultam semnalele de alarma ale corpului nostru, pierdem comunicarea cu noi insine si ajungem in situatii de dereglaj.

Cei mai importanti pasi:

  1. Identifica-ti si elimina sursele principale de stres (cele care poti)
  2. Asigura un somn profund, suficient si odihnitor cu melatonina
  3. Regleaza bioritmul spre normal (respectand ritmul circadian: timpi pentru somn, munca, odihna si mesele)

Actiuni concrete:

  • planifica timp pentru odihna si recreere in fiecare zi
  • incearca 5 minute de respiratie /chanting /meditatie /yoga /contemplare pe zi
  • reconecteaza-te cu natura: 5 minute in parc, weekend-uri in afara orasului
  • eliberare somato-emotionala: terapie craniosacrala, rasoterapie
  • homeopatie, masaj, yumeiho, osteopatie, qigong, acces bars
  • ora de culcare in jur de 22.00 (cel tarziu)
  • activitati zilnice pentru bucurie: jocuri, prieteni, familie, relaxare activa, muzica, distractie, hobby, dans
  • fa miscare in medie de 2-3 ori pe saptamana – Yoga, Do in, Qi qong (exclus sporturi intense, cardio, alergat – acestea ridica nivelul cortizolului)
  • Pentru o vreme, asigura-ti somnul cu melatonina: somn in intuneric sau cu ochii acoperiti, cat mai multe ore inainte de ora 1 noaptea (te poti culca chiar si la ora 18-19-20 seara, dar nu mai tarziu de 22)
  • cu 2-3 ore inainte de culcare evita orice activitate solicitanta fizic, mentala sau emotionala
  • inainte de culcare mananca legume; FARA fructe, fainoase, dulciuri
  • ia cina cu 2-3 ore inainte de culcare
  • dupa intuneric foloseste mai putine ecrane sau instaleaza un program care diminueaza luminozitatea ecranului
  • foloseste lumini calde in interior (seara evita vizitele in mall-uri)
  • ocoleste cofeina si bauturile energizante (de orice fel, mai ales dupa ora 15.00)
  • diminueaza luminozitatea in camera in care vei dormi
  • foloseste una din urmatoarele suplimente: ashwanganda, passiflora, paducel, valeriana, melatonina pentru asigurarea somnului profund

 

Alimentatie sustinatoare in exces de cortizol

Dieta ideala contine:

  • 40% legume, din care minim 1/2 crude
  • 10-20% leguminoase si seminte
  • 10-20% alimente de provenienta animala – oua, icre, peste, carne bio – fara hormoni! (daca nu esti vegetarian sau vegan)
  • 20% grasimi benefice (ulei de cocos, canepa, seminte de struguri, de orez, susan, in, unt de cacao, etc. obtinute la rece, adaugate in salate sau supe in momentul consumului, dar numai in alimente cu temperatura sub 40 grade Celsius)
  • 10-15% fructe proaspete (mai putin cele cu index glicemic foarte ridicat: curmale, smochine, banane, pepene)

 

Reguli de aur!

  • 4-5 mese pe zi: 3 principale, 1-2 gustari
  • mai multe proteine vegetale (legume si mai ales leguminoase) si grasimi presate la rece (ulei extravirgin)
  • mai putini carbohidrati (FARA faina alba si grasimi hidrogenate)
  • consuma periodic suplimente organice: spirulina, chlorella, maca, boabe cacao, goji, acai
  • la nevoie: enzime digestive
  • evita painea (cea alba cu drojdie este exclusa) si produsele cu gluten
  • evita alimentele cu index glicemic ridicat (faina alba, porumb, cartofi, curmale)
  • evita grasimile trans (prajeli, ulei de palmier, margarina, uleiuri hidrogenate)
  • zahar minim (evita produsele din cofetarie-patiserie-braserie clasica) sau fructele bogate in zahar!

 

Daca ti se confirma excesul de cortizol, programeaza-te la o sedinta de consiliere si hai sa vedem impreuna cum poti elimina acest dezechilibru!

Dupa o perioada de exces in general urmeaza deficitul suprarenal si simptomele aferente de oboseala cronica. Hormonii sunt cei care regleaza viata pe toate planurile, fizic-mental-emotional, si orice mic dezechilibru in productia lor iti poate afecta sanatatea!

CONSILIERE

Emese MAGDAS
Programeaza-te la o sedinta de consiliere in Echilibru Hormonal sau Sanatate Intima cu Emese Magdas
Programare

EVENIMENTE

Calendar

Vezi care sunt urmatoarele evenimente LIFE-BALANCE
EVENIMENTE