Premenopauza (35-50 ani)

Extras din manual Echilibru Hormonal Feminin

In perimenopauza in mod natural incepe sa scada productia tuturor hormonilor sexuali (estrogen, progesteron, DHEA, testosteron). In acelasi timp vor exista luni in care nu se produce progesteron de loc, pentru ca incepe sa se rareasca ovulatia. Din acest motiv apare sau se accentuaza dominanta estrogenica. Intre 35-50 ani productia de estrogen scade in medie cu 50%, iar cea de progesteron in medie cu 75%.

In perimenopauza poti avea urmatoarele schimbari:

  • scaderea nivelului fertilitatii
  • modificari ale ciclului menstrual (menstruatia poate deveni neregulata, mai usoara sau mai grea, plina de cheaguri sau cu mai multa pierdere de sange)
  • menopauza timpurie (dispare menstruatia pentru 2-3-6 luni si uneori fara remediere, poate pentru totdeauna)
  • hiperplazie endometriala, fibroame uterine, adenoame uterine si hipofizare (efectul estrogenului ne-infranat de progesteron asupra tesuturilor sensibile la estrogen)
  • cresterea inexplicabila a greutatii corporale (dominanta estrogenica infraneaza productia hormonilor tiroideni, ce cauzeaza o incetinire a metabolismului)

 

Catre finalul perioadei apar fluctuatii mari in productia estrogenului, ce poate cauza in plus:

  • bufeuri, transpiratii nocturne (modificari la nivelul centrului de reglare a temperaturii)
  • tulburari de somn, insomnie (dominanta estrogenului + melatonina scazuta)
  • uitarea, probleme de concentratie, excitare mentala (datorita receptorilor de estrogen din creier)
  • vagin uscat, infectii urinare/vaginale, ridarea tenului, tonus muscular scazut, pielea si firul de par subtiat, articulatii rigide (mucoasele si pielea se subtiaza in lipsa unui nivel suficient de estrogen), dispareunia (contact sexual dureros datorita vaginului mai uscat)
  • libidou scazut (se poate diminua apetitul sexual datorita nivelului de testosteron scazut)
Echilibru Feminin

Majoritatea femeilor cred ca menopauza este o perioada in care se vor prabusi brusc, pe la 50 de ani, undeva in viitorul indepartat. Defapt nu este asa. Perimenopauza este mult mai solicitanta, deoarece hormonii fluctuaza, uneori usor, alteori rapid – organismul se pregateste cativa ani buni pentru menopauza. Premenopauza se refera la anii de tulburari hormonale de dinaintea ultimei menstruatii si incepe in jurul varstei de 35 ani.

Unele femei simt ca nebunesc, traiesc ca o perioada in care dispozitia sufleteasca devine imprevizibila, greutatea creste, energia se toceste, somnul se tulbura, memoria nu mai este cea veche. Altele se simt eliberate! Din ce tabara vei face parte, depinde in mare masura de felul in care iti pregatesti si gestionezi aceste schimbari hormonale, uneori subtile, alteori dramatice.

 

Indiciile premenopauzei:

  • menstruatii mai frecvente
  • sindromul premenstrual
  • libidoul tot mai scazut
  • tendinta de ingrasare in jurul taliei

Daca te regasesti, arunca un ochi la testul complet!

TEST PREMENOPAUZA

 

Observati sau ati observat in utimele 6 luni…

  1. O reducere considerabila a chefului de cumparaturi alimentare, de spalat hainele si vasele si de gatit fata de cum va simteati, de exemplu, cu 10 ani in urma?
  2. O preferinta de a va izola social, combinata cu probleme vestimentare ( ati devenit recent introvertita, nu mai aveti chef sa purtati nimic in afara de pantaloni de yoga atunci cand trebuie sa iesiti din casa)?
  3. Nevoia de a va descheia la pantalonii de blugi pentru a face loc colacelului de grasime din jurul taliei, ce pare a fi aparut peste noapte?
  4. Instabilitate emotionala – pentru prima data in viata izbucniti in lacrimi cand sunteti la serviciu, in toiul unei sedinte importante, iar copiii dumneavoastra va suna, avand o criza adolescentina?
  5. Nu mai gasiti nici o satisfactie in practicarea sportului, caci pare sa nu va influenteze cu nimic greutatea?
  6. O stare generala de apatie sau de izolare, va treziti uitandu-va la ceas si intrebandu-va cand ar fi acceptabil, din punct de vedere social, sa va retrageti din activitatile dumneavoastra sociale si sa va incheiati ziua?
  7. Tulburari de somn ( va trezesc in toiul noptii diverse dezbateri si reflectii)?
  8. Obiceiul de a va trezi atat de transpirata incat e nevoie sa va schimbati camasa de noapte si asternuturile, si eventual chiar si hainele sotului ( sau ale partenerului de viata)?
  9. O fata brazdata de laba-gastei si de sprancene permanent incretite?
  10. Neglijarea obiceiurilor de ingrijire personala ( chiar nu va intereseaza cat de atragatoare aratati)?
  11. O atitudine fata de copiii dumneavoastra care este mai putin entuziasta si mai echivoca decat in trecut?
  12. O menstruatie atat de imprevizibila, incat nu stiti daca sa va asteptati la cateva picaturi sau la un flux abundent, ori la o combinatie ciudata intre cele doua?
  13. Tendinta de a uita brusc motivul pentru care ati intrat intr-o incapere ( stiind ca ati venit cu un scop, dar cautand indiciul pentru a va aminti care era)?
  14. Tendinta de a va indoi permanent de propriile instincte si pareri?
  15. Anunturi mai frecvente in fata familiei de genul : “ Mami o sa traga un pui de somn acum” sau “ Mami are nevoie de o pauza” ?
  16. Tendinta de a prefera ciocolata sau un pahar de vin in locul sexului ( care, sincer, e posibil sa fi ajuns pe ultimul loc in lista dumneavoastra de prioritati)?
  17. Ideea ca o doza de Zoloft sau de Prozac pare din ce in ce mai tentanta?
  18. Ideea ca rezolvarea problemelor ce tin de dispozitia dumneavoastra prin renuntarea la zahar, alcool si faina, administrarea de diverse suplimente si imbunatatirea starii hormonale pare un efort mult prea mare?

 

Test realizat de Dr. Sara Gottfried

Intre 3-5 rapsunsuri afirmative mai mult ca sigur aveti acest dezechilibru, peste 5: alerta maxima!

 

Motivele dereglarilor hormonale la premenopauza

 

Premenopauza nu are o singura cauza hormonala de baza, mai degraba este rezultatul interactiunilor hormonale dintre principalii hormoni, intr-o perioada de haos neuro-endocrin. Incepe cu scaderea nivelurilor de progesteron si se incheie cu o reducere a celor de estrogen, tiroida devine lenesa si suprarenalele pot avea variatii intre exces si deficienta, iar substantele neurochimice responsabile cu starea de bine e posibil sa fie in scadere. Aveti nevoie ca ovarele, suprarenalele si tiroida sa fie in forma cat se poate de buna la perimenopauza!

 

Nivel de progesteron scazut – ovulatii reduse la numar. Cu varsta, intre 35 ani si menopauza, numarul ovulatiilor se reduce la numar, productia progesteronului se reduce in medie cu 75%. In acelasi timp, nivelul estrogenului se reduce doar cu 50% fata de cel initial. Cand productia progesteronului scade sau inceteaza, mai mult decat productia estrogenului, organismul incepe sa experimenteze efectele dezechilibrului hormonal. Fara progesteron nu este nimic ce ar putea controla efectele de stimulare ale estrogenului. Aceasta situatie o numim dominanta estrogenica: prea putin progesteron fata de nivelul estrogenului (care poate fi normala, ridicata sau chiar scazuta).

Tiroida devine lenesa. Tiroida poate fi afecta de stres, de dominanta estrogenica si de perturbatori endocrini, iar la varsta de 35-40 ani avem sanse ca toate acestea sa se suprapuna. Semnele sunt metabolismul incetinit si luarea in greutate, chiar daca mancati mai putin si faceti mai multa miscare. Afecteaza memoria, energia si starea de spirit devine instabila.

Glandele suprarenale se dezechilibreaza. Suprarenalele, la majoritatea oamenilor peste 40 ani, arata dezechilibre, dezechilibre care la femei incep mai repede si sunt mai des intalnite. Sunt afectate in primul rand de stres si de nerespectarea ritmicitatii naturale (ritmul circadian). Se pot observa prin scaderea tolerantei la stres, prin dificultati de atentie sau de concentrare, prin epuizare dupa ce ati culcat copiii, ca apio in toiul noptii sa apara trezirea. Se poate instala o senzatie de oboseala permanenta si iritabilitate, insotita de un libido tot mai scazut.

Nivel de estrogen scazut + scaderea receptivitatii creierului la estrogen. Ovarele functioneaza cu intreruperi. Rezerva ovariana – numarul foliculilor disponibili la stimularea FSH-ului si LH-ului – se reduce cu trecerea timpului si datorita stresului si stilului modern de viata.

 

Cand toate acestea se combina, aveti un razboi neuro-endocrin perfect: trei axe hormonale – tiroida, suprarenale, ovare – se asociaza in a va dobori.

Plus 2 motive ale dereglarilor in perimenopauza

 

Sarcinile si perioadele de alaptare prelungite. Oboseala, suprasolicitarea suprarenalelor in sarcina si alaptare, epuizarea accelerata a rezervelor fiziologice ale organelor, sunt mai degreaba cu rol de accelerare in acest razboi hormonal. Stim asta fiindca simptomele nedorite din perimenopauza le au si femeile care nu au copii.

Stadiu de viata la varsta mijlocie – etapele de dezvoltare. Femeile la varsta de 40 si de ani ajung la etapa de viata numita “salbatica” [descrisa de Jung, Erikson si sistemele de Yoga]. Femeile sunt programate (in jur de 42 ani) sa devina “exploratoare”, se elibereaza de obligatiile familiale si sociale – care este o idee buna, daca in viata moderna nu ar lua o vesnicie pana sa apucam sa facem copii – iar cele care au copii mici la varsta de 40 se simt frustrate si blocate ca si “gospodine”. (Biologic si ancestral este o etapa de dezvoltare optima daca facem copii la 20+ de ani.)

Perioada de razboi hormonal convertit in cea mai fericita perioada de viata

Ce NU functioneaza!

 

– Zaharul, cafeaua, ciocolata, paharul de vin si celelalte stimulente.

– Divortul.

– Antidepresive, anticonceptionale si terapia de inlocuire hormonala (hormoni sintetici) recomandate de medicina conventionala sunt trucuri dovedit periculoase si superficiale de mascat simptomele.

– Iar atitudinea extremist natural: “fac mai mult sport, mananc mai putin, mai sanatos, zero cafeina, doar apa plata, …” este de preferat fata de cele anterioare, insa nu este suficienta, fiindca prescriptiile si interdictiile binevoitoare, generale si impersonale de tot felul nu tintesc radacina problemei.

Din fericire – la aceasta varsta – devenim mai intelepte, mai creative si ajungem la deplinatatea puterii noastre. In plus, (datorita estrogenului mai scazut), ne intereseaza mai putin machiajul, hainele, preocuparile de a fi frumoase sau pe placul tuturor.

 

Gasirea caii de mijloc – in pasi mici

 

  1. Incepeti cu identificarea cauzelor de baza si tipurilor de dezechilibre [Testare];
  2. Aplicati, daca este cazul, recomandarile [Terapia Naturala]
  3. Continuati cu inventarierea actualului stil de viata, completati un Jurnal de activitate timp de 1-2 saptamani si apoi incepeti sa introduceti treptat o reasezare a stilului de viata si reglarea ritmurilor [Stil de viata].
  4. Completati un Jurnal de alimentatie (minim 7 zile) cu ajutorul caruia puteti identifica greselile majore si incepeti o corectare a actualului stil de Alimentatie.
  5. Daca simtiti nevoia sau daca ati dezvoltat probleme de sanatate cauzate de dezechilibre hormonale, apelati la un Consilier de Echilibru Hormonal

 

Alegeri in privinta stilului de viata: alimentatia, somnul si miscarea potrivita!

Raspandirea acestor informatii este misiunea mea si a conceptului life-balance!

Nutriţia

Asigurați-vă că veți avea suficient calciu şi vitamina D în dietă pentru a reduce riscul de osteoporoză. Ca o regulă generală, se recomandă consumul a cel puțin 1.000 mg de calciu pe zi din alimente sau suplimente.

Acizii graşi esenţialI, cum sunt cei găsiţi în nuci, seminţe şi peste gras, pot fi foarte utili dacă pielea devine uscata sau dacă suferiți de dureri articulare. Cele mai bune sunt omega-3 care se găsesc în semințe de dovleac, pește gras, nuci, semințe de in, legume de culoare verde închis si uleiuri, cum ar fi cel de susan, nuci, soia și floarea-soarelui. Pot ajuta, de asemenea, la prevenirea uscăciunii vaginale şi infecții ale vezicii urinare, precum și la creșterea energiei fizice şi mentale.

Estrogeni naturali din plante, sub formă de muguri de lucernă şi seminţe de in, sunt un supliment util, atâta timp cât nu sunteți într-o terapie de substituție cu estrogeni. Uleiul de primulă şi vitamina E sunt ca o măsură preventivă pentru bufeuri, însă există puține dovezi care să arate felul în care acestea acţionează asupra corpului.

REMEDII

  • ceai sau tinctura de creţişoară 
  • ceai sau tinctura de talpa-gâştei